Varhaiskasvatuspalvelujen henkilöstö kohtaa säännöllisesti arjessa suurimman osan alle kouluikäisten lasten perheistä. Luottamuksellisen ja kunnioittavan suhteen syntyminen lasten huoltajiin on varhaiskasvatuksen tavoite ja lapsen etu. Varhaiskasvatuksen rooli lasten ja perheiden tuen tarpeen tunnistajana onkin keskeinen. Varhaiskasvatus toimii siis jo perustehtäväänsä toteuttaessaan ennaltaehkäisevänä lastensuojeluna (Heinonen ym. 2016, 180).
Varhaiskasvatukseen tarvitaan lisää koulutusta lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja puheeksi ottoon
Ammattilaisen tehtävä on puuttua väkivaltaan ja saattaa väkivaltaa kokenut avun piiriin heti, kun tieto väkivallasta ilmenee tavalla tai toisella. Kuitenkin tiedon puute väkivaltailmiöstä ja oma riittämättömyys nousevat usein esille ammattilaisille suunnatuissa selvityksissä (Niklander ym. 2019, 3).
Tutkimusten mukaan varhaiskasvattajat kokevat yleisesti, että huolen puheeksi ottaminen varhaiskasvatuksessa huoltajien kanssa on vaikeaa sekä kiusallista ja että puheeksi ottoon tarvitaan lisäkoulutusta. Vaikeiden asioiden puheeksi ottaminen huoltajien kanssa on työntekijän velvollisuus, mutta huolen luonteen vuoksi se saattaa olla vaikeaa ja väärällä tavalla esille tuotuna johtaa jopa konflikteihin työntekijän ja huoltajien välillä. Siksi tarvitaankin tietoutta väkivaltailmiöistä, niiden vaikutuksista kehittyvään lapseen ja miten huolesta voidaan puhua tarpeeksi sensitiivisesti ja kunnioittavasti mutta selkeästi.
Lähisuhdeväkivaltatyön Luotsit levittävät tietoa väkivallan tunnistamisesta ja puheeksi otosta
Sandra Immosen YAMK-opinnäytetyö (2023) Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksi otto varhaiskasvatuksessa on tehty yhteistyössä Turun ensi- ja turvakoti ry:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen ammattilaisille koulutusmateriaalia lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen.
Turun ensi- ja turvakoti ry kouluttaa lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöhön Luotseja, jotka puolestaan kouluttavat oman toimialansa työyhteisön lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen, puheeksi ottoon ja kohtaamiseen. Turun varhaiskasvatuksessa toimii jo useampi koulutettu Luotsi.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus selvitti, että suurin este Luotsi-toiminnalle työyhteisöissä oli ajan puute ja esihenkilön negatiivinen asenne aihetta kohtaan. Koulutusta tulisikin tarjota myös johtotehtävissä oleville ja johdon tulee järjestää työyhteisössä aikaa Luotsi-toiminnan toteuttamiselle ja henkilöstön kouluttamiselle lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen.
Sandra Immosen opinnäytetyön (2023) tuotoksena syntynyt lähisuhdeväkivallan ehkäisy ja puheeksi otto varhaiskasvatuksessa on hyödyllinen koulutusmateriaali varhaiskasvatuksessa työskenteleville Luotseille sekä muille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Sandra Immonen
sosionomi YAMK-opiskelija, erityissosiaaliohjaus,
Turun ammattikorkeakoulu.
Luotsi-koulutuksen materiaalia
Lähteet:
Heinonen, H., Iivonen, E., Korhonen, M., Lahtinen, N., Muuronen, K., Semi, R. & Siimes, U. 2016. Lasten oikeudet ja aikuisten vastuut varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
Niklander, E., Notko, M. & Husso, M. (toim.) 2019. Lähisuhdeväkivaltaan puuttuminen ja ammattilaisten koulutus sosiaali- ja terveydenhuollossa ja poliisissa. EPRAS- hankkeen arviointi. Helsinki: PunaMusta Oy.